VÄLKOMNA TILL
Kabben Cup 2024
Modohallen 19-21 januari 2024
FÖLJANDE INFORMATION ÄR SKRIVEN I ALFABETISK ORDNING
ALLERIER
Eventuella behov av
specialkost anmäls på CupOnline senast den 17/12. Vi garanterar inte att vi kan
tillgodose alla behov, men lovar att göra vårt yttersta.
OBS! Inga typer av
nötter är tillåtna i gemensamma utrymmen inkl. omklädningsrum, matsal, sovsal
etc.
ALLMÄNT
Det är viktigt att vi
kommer igång med våra matcher i rätt tid så vi ber Er att försöka vara i tid
till varje match. Vi kommer att göra vårt yttersta för att för att cupen ska
flyta så smidigt som möjligt. Vårt mål är en bra cup med jämna och spännande
matcher. Vi hoppas alla ska bli nöjda och känna sig välkomna här hos oss!
ALLMÄN ORDNING
Vi påminner om att
spel med klubba och puck/boll inte är tillåtet inne i arenan, undantaget
isytorna. Det är inte tillåtet att spela inne på skolan. Vi ber också alla att
verka för god trivsel och ordning under cupen.
ANKOMST
Parkera ev. bussar på
angiven plats vid ankomst. Lagvärdar möter upp direkt vid ankomst.
Informera Er lagvärd om planerad ankomsttid och därefter ev. avvikelser från
denna.
ANMÄLAN
Anmälan skickas till Frida Olsen, frida.olsen@ornskoldsvik.se, 073-0328818.
ANMÄLNINGSAVGIFTER
Lagavgift 3100 kr
Deltagaravgift om 1250
kr/spelare (4 ledare gratis och 600 kr för övriga ledare) betalas senast
2024-01-07 till MODO Hockey bankgiro: 381-9356. Märk inbetalningen "Kabben
Cup" , lagets namn, antal spelare/ledare ni betalar för. Samtliga spelare
och ledare skall läggas upp på Cuponline.
OBS! Minsta antal
spelare anmälda lag ska anmäla till Kabben cup är: 15 st utespelare och minst 1
st målvakt.
ANTAGNINGSBESKED
Sker efter att anmälningar ankommit. MODO Hockey förbehåller sig rätten att
välja deltagande lag.
BARN-/UNGDOMSIDROTT
Vi vill att alla som
deltar i Kabben Cup, spelare, ledare och föräldrar observerar följande under
vistelsen i Modohallen:
- Barn-/ungdomar är
inte små elitidrottare.
- Domaren är mänsklig.
- Ledarna är ofta
ideella.
- Föräldrar hejar på
alla.
- Barnidrott ska bygga
på lek och glädje.
Oavsett om det gäller
ledare, föräldrar, andra vuxna personer, spelare, barn eller ungdomar så råder
noll tolerans mot häcklande av domare, spelare, ledare, cuppersonal etc. Om
någon eller några beter sig illa under matcherna kommer de att bli varnade. Vid
upprepade överträdelser kommer personen eller personerna att bli avvisade från
arenan under resten av cupen.
BETALNING/KONTANTER
Under cupen kan
kontant betalning och swish ske i cafeteria/kiosk.
BOENDE I SKOLSAL
Vi har möjlighet att
erbjuda boende i skolsal på Hållängetskolan. Varje lag tilldelas ett eget
klassrum.
Ta med: liggunderlag,
madrass, sänglinne, kudde, filt, täcke eller sovsäck.
Det är gångavstånd
mellan Hållängetskolan och Modohallen, ca 5 min.
Ska något lag inte
sova på skola så meddela det snarast till cupansvarig, frida.olsen@ornskoldsvik.se.
VIKTIGT:
LAGLEDAREN FRÅN VARJE
LAG KVITTERAR UT EN NYCKEL TILL BOENDET FRÅN SIN LAGVÄRD. LAGLEDAREN ÄR SEDAN
ANSVARIG FÖR ATT NYCKELN ÅTERLÄMNAS TILL LAGVÄRDEN VID CUPENS AVSLUT.
Mer information kring
detta fås vid ankomst.
OBS! Med hänsyn till
övriga är det inte tillåtet att ha nötter eller nötprodukter på Hållängetskolan
eller Modohallen.
CAFETERIA
I Arenan finns kiosk
med lättare förtäring.
CUPGENERALER
Frida Olsen, frida.olsen@ornskoldsvik.se, 073-0328818.
CUPKANSLI
Är placerat i Modohallen.
Er lagvärd kommer att visa vägen.
CUPONLINE
Samtliga lag, matcher
och resultat kommer att finnas tillgängligt via www.cuponline.se.
Tabeller och statistik
kommer att redovisas på Cuponline. Alla lag kommer att få en inloggning till
Cuponline. Där ska Ni fylla i de spelare och ledare som kommer till cupen . Ni
fyller även i tröjfärger, borta och hemma. Detta vill vi ha klart senast den 17/12 för att hinna med matbeställningar mm.
DISPENS ÖVERÅRIG
SPELARE
Cupen tillåter
överåriga spelare dvs. spelare födda 2010. Max 3 utespelare och 1 målvakt. Vi
lämnar nivåanpassade dispenser där överåriga spelare skall till storlek,
kunskap och uppträdande vara på U13 nivå och på inget sätt sticka ut ur
mängden. Om vi uppfattar att det lag som har dispenser bryter mot detta,
förbehåller vi oss rätten att stänga av den berörda spelaren för resten av
cupen. Ansökan om dispenser skall göras till cupansvarig. I ansökan ska
spelarens namn, födelseår samt tröjnummer inkluderas. Det är viktigt att inte
bryta mot ovanstående riktlinjer, det är inte kul att behöva plocka bort en
spelare, framför allt inte för den killen/tjejen som råkar ut för det. Ni
ledare vet om en överårigspelare är för bra eller på annat sätt sticker ut,
använd sunt förnuft.
DOMARE
Matcherna döms av två
domare.
LAGVÄRDAR
Alla lag tilldelas er
egen lagvärd. Er lagvärd finns till hands för er under hela cupen. Har ni
frågor eller funderingar så prata med er lagvärd. Ni kommer att bli kontaktad
av er lagvärd innan cupstart.
LEDARFIKA
Serveras i anslutning
till Cupkansliet i Modohallen och är avsett för betalande ledare i samtliga
deltagande lag. Er lagvärd kommer att visa vägen.
LIVESÄNDNING AV
MATCHER
Vi livesänder alla
matcher på www.svenskhockey.tv.
MATCHPROTOKOLL
Lagledare ska skriva
under matchprotokollet i god tid, senast 30 minuter före varje match.
Matchprotokollen
kommer att skrivas ut från Cuponline och finnas tillgängliga i cupkansliet.
Eventuella uppdateringar görs av cupkansliet.
MATCHTID OCH REGLER
2 grupper om 4 lag,
samtliga lag spelar 6 matcher
Matchtid: 2 x 20
minuter med fria byten. 3 minuters vila mellan perioderna.
Poäng: 2 p till
segrare, vid oavgjort får varje lag 1 p var, 0 poäng till förlorande lag.
Utvisning: 1 minuters
utvisning i angivet utvisningsbås.
Vid lika resultat i
placeringsmatcher så är det 5 min förlängning (sudden death), sedan 3 straffar
per lag och sedan sudden straffar till lagen skiljs åt (vid sudden straffar får
samma spelare användas som i de tre första straffarna användas)
Tacklingar är
tillåtna.
MATCHNING
Ingen matchning (toppning) är tillåten under cupen. Vi
tillämpar ”alla spelar lika mycket”. Överträdelser mot detta kommer att tas upp
med resp. lag och kan leda till varning och uteslutning. Om lag vill
ställa över spelare enstaka matcher/halvlekar pga många
medföljande spelare så ska detta fördelas över alla spelare i
laget. Detta ska framgå på matchprotokollen.
MAT- OCH MÅLTIDSSCHEMA
Frukost, lunch, middag
och kvällsfika kommer att serveras till lagen. Till de lag som bor på hotell
serveras ingen frukost och kvällsmål.
Frukost, lunch och
middag och kvällsmål kommer att serveras på Hållängetskolan.
Det finns lättare
förtäring och fika att köpa i cafeterian under hela helgen.
OBS! Är det något lag
som INTE tänker äta någon av måltiderna måste detta meddelas
skyndsamt till lagvärden eller cupansvariga.
Dessa mattider är:
(sluttid är sista tid för ankomst, de behöver alltså inte ha ätit upp)
Fredag middag
|
16.00–18.00
|
Lördag frukost
|
07.00-09.30
|
Lördag lunch
|
11.00–13.00
|
Lördag middag
|
16.00–18.00
|
Söndag frukost
|
07.00-09.30
|
Söndag lunch
|
11.00–13.00
|
Mellanmål: 09-11,
14-16
Mellanmål ställs in i
omklädningsrummen av lagvärdarna.
OMKLÄDNINGSRUM
Alla lag disponerar
under cupen ett eget omklädningsrum. Lagvärden visar tilldelat omklädningsrum.
För tjejer finns ett
separat omklädningsrum med dusch.
Nycklar till
omklädningsrum kvitteras ut av respektive lagledare hos cupansvariga.
Återlämna nycklarna
till cupkansliet innan avresa. Omklädningsrummen ska grovstädas innan
de lämnas efter genomförd cup.
Eventuella skador som
uppstår på inredning i omklädningsrum ska rapporteras till cupkansliet för
vidare åtgärder.
PLACERING
Vid lika
poängställning
mellan två lag avgör:
1) Målskillnad
2) Inbördes möte
3) Flest gjorda mål
4) Minst insläppta mål
5) Lottning
Vid lika poängställning mellan tre eller flera lag upprättas
en särskild tabell med enbart dessa lags inbördes möten
och placeringarna avgörs enligt följande:
1) Antal poäng.
2) Målskillnad.
3) Flest gjorda mål.
4) Om ställningen
fortfarande är lika räknas även målen i de övriga matcherna in och
målskillnaden avgör.
5) Lottning.
PRISER- OCH
PRISUTDELNING
Pokal och medalj till
de lag som placerar sig på plats ett till tre. Prisutdelning sker på söndagen
direkt efter respektive lags sista match.
PROTEST
En eventuell protest
ska vara inlämnad senast 15 minuter efter avslutad match och sker
skriftligen och mot en
avgift på 1000 kr som återlämnas vid godkänd protest.
RESULTAT
Cupen kommer att kunna
följas via www.cuponline.se.
SJUKVÅRD
Sjukvårdare kommer
finnas på plats. I händelse av allvarlig olycka tillkallas ambulans.
SLIPNING AV SKRIDSKOR
Kom med nyslipade
skridskor! Lagen ombesörjer själva slipning av skridskor och andra
materialåtgärder.
TRÖJFÄRG
Vid lika tröjfärg
använder bortalaget sina reservtröjor. Kontrollera i god tid före matchen
vilken färg på tröjorna motståndarna har.
Se respektive lags
information på Cuponline. Alla lag ska själva lägga in sina tröjfärger på
Cuponline.
TÄVLINGSLEDNING
Tävlingsledningen
fattar beslut vid ev. protester under pågående cup och tar emot eventuella
synpunkter på arrangemanget. I tävlingsledningen under cupen ingår Frida Olsen (Cupgeneral) och Rikard Boberg (Modo hockeys ungdomsansvarig).
Till tävlingsledningen
kan adjungerade medlemmar inväljas beroende på vad det är för fråga som ska
hanteras, t ex domare med flera.
UPPVÄRMNING
Kan ske på is ca 5 –
10 minuter före match, detta kan dock inte garanteras. Övrig uppvärmning kan
ske antingen inomhus eller utomhus, inget spel med klubba, puck eller boll
inomhus. OBS! Inga spelare på isen innan vaktmästaren stängt sargdörrarna.
VÄGBESKRIVNING
Modohallen ligger på
Byvägen 30 i Domsjö.
Med vänliga
hockeyhälsningar
Modo U13
Spelare, ledare och
föräldrar