VÄLKOMNA
TILL
Kabben cup 2020
Modohallen 17-19 januari
2020
PM innehållande information
Ni
behöver inför cupen
Följande lag deltar i Kabben Cup 2020:
1 Brunflo
2 Järved
3 Kalix
4 Leangen
5 Luleå Hockey
6 Modo Hockey
7 Nälden
8 Sunderbyn
FÖLJANDE INFORMATION ÄR SKRIVEN I ALFABETISK ORDNING
ALLMÄNT
Det är viktigt att vi kommer igång med våra matcher i rätt tid så
vi ber Er att försöka vara i tid till varje match. Vi kommer att göra vårt
yttersta för att för att cupen ska flyta så smidigt som möjligt. Vårt mål är en
bra cup med jämna och spännande matcher. Vi hoppas alla ska bli nöjda och känna sig välkomna här hos oss!
ALLERIGMAT
Eventuella behov av specialkost anmäls på
cuponlie senast den 13/12. Vi garanterar inte att vi
kan tillgodose alla behov, men lovar att göra vårt yttersta.
OBS! Inga typer av nötter är tillåtna i gemensamma utrymmen inkl.
omklädningsrum, matsal, sovsal etc.
ANKOMST
Parkera ev. bussar på angiven
plats vid ankomst. Lagvärdar möter upp direkt vid ankomst. Lagvärdarna kommer
att förse respektive lag med ett uppdaterat spelschema och andra ev.
förändringar vid ankomst (om ändringar gjorts). Informera Er lagvärd om
planerad ankomsttid och därefter ev. avvikelser från denna.
ALLMÄN ORDNING
Vi påminner om att spel med
klubba och puck/boll inte är tillåtet inne i arenan, undantaget isytorna. Det är
inte tillåtet att spela inne på skolan. Vi ber också alla att verka för god
trivsel och ordning under cupen.
ANMÄLNINGSAVGIFTER
Lagavgift 3000 kr har redan betalats in.
Deltagaravgift om 950 kr/spelare (4 ledare
gratis och 600 kr för övriga ledare) betalas senast 2020-01-03 till MODO Hockey
bankgiro: 381-9356. Märk inbetalningen "Kabben Cup, lagets namn, antal
spelare/ledare ni
betalar för". Ev. justeringar rörande
det belopp ni betalat in (t extillkomna/frånvarande spelare) anmäls till
cupkansliet i arenan.
OBS! Minsta antal spelare anmälda lag ska
anmäla till Kabben cup är: 15 st utespelare och minst 1 st målvakt.
BARN-/UNGDOMSIDROTT
Vi vill att alla som deltar i Kabben
Cup, spelare, ledare och föräldrar observerar följande under vistelsen i Modohallen:
- Barn-/ungdomar
är inte små elitidrottare.
- Domaren
är mänsklig.
- Ledarna
är ofta ideella.
- Föräldrar
hejar på alla.
- Barnidrott
ska bygga på lek och glädje.
Oavsett om det gäller ledare, föräldrar, andra vuxna personer,
spelare, barn eller ungdomar så råder noll tolerans mot häcklande av domare,
spelare, ledare, cuppersonal etc. Om någon eller några beter sig illa under
matcherna kommer de att bli varnade. Vid upprepade överträdelser kommer
personen eller personerna att bli avvisade från arenan under resten av cupen.
BETALNING/KONTANTER
Under cupen kan kontant betalning
och swish ske i cafeteria/kiosk.
BOENDE I SKOLSAL
Vi har möjlighet att erbjuda
boende i skolsal på Hållängetskolan. Varje lag tilldelas ett eget klassrum.
Ta med: liggunderlag, madrass,
sänglinne, kudde, filt, täcke eller sovsäck.
Det är gångavstånd mellan Hållängetskolan
och Modohallen, ca 5 min.
Ska något lag inte sova på
skola så meddela det snarast till cuppansvariga eller lagvärd.
VIKTIGT:
LAGLEDAREN FRÅN VARJE LAG
KVITTERAR UT EN NYCKEL TILL BOENDET FRÅN SIN. LAGLEDAREN ÄR SEDAN ANSVARIG FÖR
ATT NYCKELN ÅTERLÄMNAS TILL LAGVÄRDEN VID CUPENS AVSLUT.
Mer information kring detta fås
vid ankomst.
OBS! Med hänsyn till övriga är det inte tillåtet att ha nötter eller
nötprodukter på Hållänget skolan eller Modohallen.
CAFETERIA
I Arenan finns kiosk med
lättare förtäring
CUPGENERALER
Sandra Styf 070-235 92 99 och Jessica Bast
Wiklund 070-312 35 85
CUPKANSLI
Är placerat i arenan. Er
lagvärd kommer att visa vägen.
CUPONLINE
Samtliga lag, matcher och
resultat kommer att finnas tillgängligt via www.cuponline.se.
Tabeller och statistik kommer
att redovisas på Cuponline. Alla lag kommer att få en inloggning till
Cuponline. Där ska Ni fylla i de spelare och ledare som kommer till cupen
senast Ni fyller även i tröjfärger, borta och hemma. Detta vill vi ha
klart senast den 13/12 2020 för att hinna med
matbeställningar mm.
DISPENS ÖVERÅRIG SPELARE
Cupen tillåter överåriga
spelare dvs. spelare födda 2006. Max 2 utespelare och 1 målvakt. Vi lämnar nivåanpassade dispenser där överåriga
spelare skall till storlek, kunskap och uppträdande vara på U13 nivå och på
inget sätt sticka ut ur mängden. Om vi uppfattar att det lag som har dispenser
bryter mot detta, förbehåller vi oss rätten att stänga av den berörda spelaren
för resten av cupen. Ansökan om dispenser skall göras till cupansvarig. I
ansökan ska spelarens namn, födelseår samt tröjnummer inkluderas. Det är
viktigt att
inte bryta mot ovanstående
riktlinjer, det är inte kul att behöva plocka bort en spelare, framför allt
inte för den killen/tjejen som råkar ut för det. Ni ledare vet om en
överårigspelare är för bra eller på annat sätt sticker ut, använd
sunt förnuft.
DOMARE
Matcherna döms av två domare
LAGVÄRDAR
Alla lag tilldelas er egen
lagvärd. Er lagvärd finns till hands för er under hela cupen. Har ni frågor
eller funderingar så prata med er lagvärd. Ni kommer att bli kontaktad av er
lagvärd innan cupstart.
LEDARFIKA
Serveras i anslutning till Cupkansliet
i Modohallen och är avsett för betalande ledare i samtliga deltagande lag. Er
lagvärd kommer att visa vägen.
LIVESÄNDNING AV MATCHER
Vi livesänder alla matcher på
svenskhockeytv.
MATCHPROTOKOLL
Lagledare ska skriva under
matchprotokollet i god tid, senast 30 minuter före varje
match. Matchprotokollen kommer
att skrivas ut från Cuponline och finnas tillgängliga i
cupkansliet. Eventuella
uppdateringar görs av cupkansliet.
MATCHTID OCH REGLER
Matchtid: 2 x 20 minuter med fria byten. 3 minuters
vila mellan perioderna.
Poäng: 3 p till segrare, vid oavgjort får
varje lag 1 p var, 0 poäng till förlorande lag.
Utvisning: 2 minuters utvisning i angivet
utvisningsbås.
Vid lika resultat i placeringsmatcher så är
det 5 min förlängning (sudden death), sedan 3 straffar per lag och sedan sudden
straffar till lagen skiljs åt (vid sudden straffar får samma spelare användas
som i de tre första straffarna användas)
Tacklingar är tillåtna.
MATCHNING
Ingen matchning (toppning)
är tillåten under cupen. Vi tillämpar ”alla spelar lika mycket”.
Överträdelser mot detta kommer att tas upp med resp lag och kan leda
till varning och uteslutning. Om lag vill ställa över spelare enstaka matcher/halvlekar pga många
medföljande spelare så ska detta fördelas över alla spelare i
laget. Detta ska framgå på matchprotokollen.
MAT- OCH MÅLTIDSSCHEMA
Frukost, lunch, middag och
kvällsfika kommer att serveras till lagen. Till de lag som bor på hotell
serveras ingen frukost och kvällsmål.
Frukost, lunch och middag och kvällsmål
kommer att serveras på Hållängetskolan.
Det finns lättare förtäring och
fika att köpa i cafeterian under hela helgen.
OBS! Är det något lag som INTE tänker äta någon av måltiderna
måste detta meddelas skyndsamt till lagvärden eller cupansvariga.
Dessa mattider är: (sluttid är
sista tid för ankomst, de behöver alltså inte ha ätit upp)
Fredag middag
|
16.00–18.00
|
Lördag frukost
|
07.00-09.30
|
Lördag lunch
|
11.00–13.00
|
Lördag middag
|
16.00–18.00
|
Söndag frukost
|
07.00-09.30
|
Söndag lunch
|
11.00–13.00
|
Tider för mellis: 09-11,
14-16
Ett bord i cafeterian där
mellis kommer serveras kommer att ställas i ordning och lagen kommer då och tar
för sig där.
OMKLÄDNINGSRUM
Alla lag disponerar under cupen
ett eget omklädningsrum. Lagvärden visar tilldelat omklädningsrum.
För tjejer finns ett separat omklädningsrum med dusch.
Nycklar till omklädningsrum
kvitteras ut av respektive lagledare hos cupansvariga.
Återlämna nycklarna till cupansvariga
innan avresa. Omklädningsrummen ska
grovstädas innan de lämnas efter genomförd cup.
Eventuella skador som uppstår
på inredning i omklädningsrum ska rapporteras till cupgeneral för vidare
åtgärder.
PLACERING
Vid lika poängställning
mellan två lag avgör:
1) Målskillnad
2) Inbördes möte
3) Flest gjorda mål
4) Minst insläppta mål
5) Lottning
Vid
lika poängställning mellan tre eller flera lag upprättas
en
särskild tabell med enbart dessa lags inbördes möten
och
placeringarna avgörs enligt följande:
1) Antal poäng.
2) Målskillnad.
3) Flest gjorda mål.
4) Om ställningen fortfarande är lika
räknas även målen i de övriga matcherna in och målskillnaden avgör.
5) Lottning.
PRISER- OCH PRISUTDELNING
Pokal och medalj till de lag
som placerar sig på plats ett till tre. Prisutdelning sker på söndagen direkt
efter respektive lags sista match.
PROTEST
En eventuell protest ska vara inlämnad
senast 15 minuter efter avslutad match och sker
skriftligen och mot en avgift på 1000 kr
som återlämnas vid godkänd protest.
RESULTAT
Cupen kommer att kunna följas
via www.cuponline.se. Statistik och tabeller redovisas på Cuponline samt på
Modohallen interna skärmar.
SJUKVÅRD
I händelse av allvarlig olycka
tillkallas ambulans.
SLIPNING AV SKRIDSKOR
Kom med nyslipade skridskor! Lagen
ombesörjer själva slipning av skridskor och andra materialåtgärder. I nödfall
kan Modo Hockeys materialansvarige slipa. Kostnad tillkommer med 50:-/par skridskor
som slipas av oss.
TRÖJFÄRG
Vid lika tröjfärg använder
bortalaget sina reservtröjor. Kontrollera i god tid före matchen vilken färg på
tröjorna motståndarna har.
Se respektive lags information
på Cuponline. Alla lag ska själva lägga in sina tröjfärger på
Cuponline.
TÄVLINGSLEDNING
Tävlingsledningen fattar beslut vid ev. protester
under pågående cup och tar emot eventuella synpunkter på arrangemanget. I
tävlingsledningen under cupen ingår Jessica Bast Wiklund (Cupgeneral), Sandra
Styf (Cupgeneral), Rikard Boberg (Modo hockeys ungdomsansvarig).
Till tävlingsledningen kan adjungerade
medlemmar inväljas beroende på vad det är för fråga som ska hanteras t ex
domare med flera.
UPPVÄRMNING
Kan ske på is ca 5 – 10 minuter
före match, detta kan dock inte garanteras. Övrig uppvärmning kan ske
antingen inomhus eller utomhus, inget spel med klubba, puck eller boll inomhus. OBS! Inga
spelare på isen innan vaktmästaren stängt sargdörrarna.
VÄGBESKRIVNING
Modohallen ligger på Byvägen 30
i Domsjö.
Med vänliga hockeyhälsningar
Modo u13
Spelare, ledare och föräldrar
Följ oss gärna på instagram för
bilder från cupen mm: modo_hockey_team_07