Vi kommer att tillämpa Svenska hockeyförbundets regler för
TKH och U8.
Regel 1: Lag
1.1 Spelare. Lagen spelar med tre utespelare och en målvakt.
Spelas matchen utan målvakter så spelar varje lag med tre utespelare. Målvakt
kan inte ersättas med extra utespelare. Vid tillfälle där målvakt saknas ska
alternativa målburar användas.
1.2 Ledare. Varje lag ska ha minst en ledare per spelplan
som an[1]svarar för sina spelare.
Ledaren ansvarar även för att sargen/planavdelaren återplaceras om den hamnar
ur läge.
Regel 2: Matchledare
2.1 Matchledaren. Till varje match ska arrangerande förening
utse minst en ledare som ansvarar för att spelet flyter på – även kallad
matchledare. Matchledaren ska vara minst en tränare/ledare från hemma och/eller
bortalaget. Med fördel kan det vara två matchledare, och i så fall gärna en
från varje lag.
2.2 Matchledarens uppgifter och ansvar. Matchledaren
ansvarar för att regler och riktlinjer för match följs. Plus att ha kontakt med
både ledare och eventuell annan match[1]ledare om något inträffar
med spelare eller spelplanens utrustning.
2.3 Matchledarens utrustning. Varje matchledare ska vara
utrustad med: • Visselpipa • Hjälm • Skridskor (Extra puckar får gärna ligga på
målburarna för att snabbt komma igång igen om en puck åker ur spel.)
Regel 3: Speltid
3.1 Tidtagning. Oavsett om en eller fyra matcher genomförs
så används samma matchklocka för alla matcher. Det fungerar bra då matcherna
spelas med effektiv matchtid.
3.2 Speltid. En match är en period lång á 15 minuter.
3.3 Signaler vid start och stopp. En signal ska ljuda när
matchtiden startar samt vid matchens slut efter 15 minuter. En ljudsignal ska
också ljuda var 90:e sekund för att indikera spelarbyte.
3.4 Övriga händelser. Klockan ska normalt få löpa fritt, och
stoppas bara om:
• En större skada uppstår
• Ett större anläggningsproblem uppstår
Regel 4: Start av spel
När spelet ska startas upp så är
målet att komma igång så snabbt och säkert som möjligt. Spelet startas på ett
av två följande sätt (det beskrivs i följande paragrafer när vilket sätt
används):
• Nedsläpp – Två spelare ställer upp mot varandra för ett
nedsläpp vid mittpunkten och där resterande spelare befinner sig bakom sin
lagkamrat. En klassisk tekning alltså.
• Uppstart. Matchledaren använder en ny puck som
kastas/läggs i någon av planens två dropprutor som ligger bakom de två målburarna.
4.1 Efter Mål. När
det blir mål ska laget som gjort målet omedelbart röra sig mot sitt eget mål.
Motståndarna får då en möjlighet att starta med pucken i dropprutan bakom sitt
eget mål.
4.2 Efter målvaktsblockering. Om målvakten blockerar pucken
blåser matchledaren i sin visselpipa och kastar in en ny puck i dropprutan.
Anfallande laget ska omedelbart röra sig mot sitt eget mål och ge motståndarna
en möjlighet att starta med pucken genom uppstart från sin droppruta.
4.3 Efter stopp för förseelse. När en spelare har fått
tillsägelse på grund av en förseelse som genomförts (regelbrott) så ska matchledaren
ge ej felande lag pucken genom uppstart i sin droppruta för att starta spelet.
4.4 Pucken utanför banan. Om pucken skjuts utanför banan ska
matchledaren blåsa av och ge laget som inte sköt ut den puckinnehav genom
uppstart från sin droppruta. Om pucken tar i skyddsnätet och studsar in på
banan igen så fortgår spelet. Om pucken skjuts in på en annan spelplan så
sätter matchledaren igång spelet igen med en ny puck. Matchledaren på den andra
planen plockar upp den inkomna pucken och spelet stoppas inte på någon av
planerna.
4.5 Efter spelarbyten. När ett spelarbyte har genomförts så
ska matchledaren genomföra ett nedsläpp på mitten av banan. Alla spelare ska
befinna sig på sin planhalva när nedsläpp sker. Alla planer startar igång
spelet samtidigt.
4.6 Övriga stopp. Om spelet skulle stoppas av någon
anledning som inte nämns ovan så ska matchledaren genomföra ett nedsläpp på
mitten av banan.
Regel 5: Fysisk kontakt
5.1 Tillåten fysisk kontakt. En spelare får använda sin
klubba för att spela pucken och erövra puckinnehav. Fysisk kontakt kan uppstå
mellan spelare och är okej så länge inte kontakten är av en karaktär som
beskrivs under 5.2.
5.2 Otillåten fysisk kontakt. En otillåten fysisk kontakt är
en kontakt som uppstår när en spelare:
• Använder sin kropp för att stoppa motståndaren utan att
spela med klubban på pucken.
• Tacklar en motståndare med kroppen eller någon del av sin
utrustning.
• Hoppar mot en spelare.
• Knuffar en spelare.
• Slår eller försöka slå en spelare med klubban eller
händerna.
• Fäller eller försöka fälla en spelare med klubban eller
kroppen.
• Tacklar en spelare mot sargen.
• Håller fast en spelare.
• Spelar på ett farligt sätt.
• Hindra en motspelares förflyttning när den inte har pucken.
Regel 6: Otillåtet spel och olämpligt uppträdande
En spelare som använder sig av otillåten fysisk kontakt,
spelar på ett farligt eller oaktsamt sätt eller genom uppträdande och språkbruk
inte efter lever fair play och respekt ska ges en tillsägelse direkt i
anslutning till att förseelsen skett. Spelet blåses av och matchledaren
tillrättavisar spelaren. Uppstart av spel sker sedan från icke felande lags
droppruta. Matchledaren är den som avgör huruvida spelaren inte följer reglerna
och ansvarar för att ta bort spelare från matchen som upprepade gånger spelar
ovårdat på något sätt.
Regel 7: Mål
7.1 Mål. Matchledaren ska döma mål om en spelare – med sin
klubba – spelat pucken över den uppritade mållinjen.
7.2 Ej mål. Ett mål kan inte godkännas om:
• Spelaren använder klubban över axelhöjd.
• Spelaren påverkar eller kör på målvakten.
• Spelaren medvetet använder något annat än sin klubba för
att göra mål.
• Målburen är flyttad ur läge.
Mer information om spelformen finns här:
Spelformer_Ramverk.indd
(hemmaplansmodellen.se)