En match är en period
lång á 15 minuter.
En signal ska ljuda när matchtiden
startar samt vid matchens slut
efter 15 minuter. En ljudsignal ska
också ljuda var 90:e sekund för att
indikera spelarbyte.
Klockan ska
normalt få löpa fritt, och stoppas
bara om:
• En större skada uppstår
• Ett större anläggningsproblem
uppstår
Start av spel – Generellt – När
spelet ska startas upp så är målet
att komma igång så snabbt och
säkert som möjligt. Spelet ska
startas antingen genom:
• Nedsläpp. Två spelare ställer upp
mot varandra för ett nedsläpp vid
mittpunkten och där resterande
spelare befinner sig bakom sin
lagkamrat. En klassisk tekning
alltså.
• Uppstart. Målvakten använder
sig av samma puck och sätter
igång spelet genom att passa en
medspelare från sitt målområde.
När pucken når första medspelaren
så får motståndaren träda in i
spelet. Utespelare startar igång
spelet genom uppstart via droppruta
om pucken lämnar banan. Vid
alla uppstarter ska motståndaren
röra sig mot sitt mål.
Om målvakten blockerar pucken blåser
domaren i sin pipa och anfallande
lag ska röra sig mot sitt eget mål.
Målvakten spelar igång spelet
genom att passa en medspelare.
När pucken når en av utespelarna
får motståndarna träda in i spelet.
När ett mål har gjorts så blåser
domaren i sin pipa och
anfallande lag ska röra sig mot sitt
eget mål. Målvakten tar ut pucken
ur målet och spelar igång den genom
att passa en medspelare. När
pucken når en av utespelarna får
motståndarna träda in i spelet.