Vi kommer att
tillämpa Svenska hockeyförbundets regler för U10 och U11.
Regel 1: Lag
1.1
Spelare. Lagen spelar med tre utespelare och en målvakt. Spelas matchen utan
målvakter så spelar varje lag med tre utespelare. Målvakt kan inte ersättas med
extra utespelare. Vid tillfälle där målvakt saknas ska alternativa målburar
användas.
1.2
Ledare. Varje lag ska ha minst en ledare per spelplan som ansvarar för sina
spelare. Ledaren ansvarar även för att sargen/puckstopparen återplaceras om den
hamnar ur läge.
Regel 2: Matchledare
2.1
Matchledaren. Till varje match i U10 ska arrangerande förening utse minst en
ledare som ansvarar för att spelet flyter på – även kallad matchledare.
Matchledaren ska vara minst en tränare/ledare från hemma och/eller bortalaget.
Med fördel kan det vara två matchledare, och i så fall gärna en från varje lag.
I U11 ska arrangerande förening utse en licensierad ungdomsdomare för
respektive match.
2.2
Matchledarens uppgifter och ansvar. Matchledaren ansvarar för att regler och
riktlinjer för match följs. Plus att ha kontakt med både ledare och eventuell
annan matchledare om något inträffar med spelare eller spelplanens utrustning.
2.3 Matchledarens utrustning. Varje matchledare ska vara utrustad med:
•
Visselpipa
•
Domartröja (U11)
• Hjälm
med visir (U11)
•
Skridskor (Extra puckar får gärna ligga på målburarna för att snabbt komma
igång igen om en puck åker ur spel.)
Regel 3: Speltid
3.1
Tidtagning. Oavsett om en eller fyra matcher genomförs så används samma
matchklocka för alla matcher. Det fungerar bra då matcherna spelas med effektiv
matchtid.
3.2
Speltid. En match är en period lång á 18 minuter.
3.3
Signaler vid start och stopp. En signal ska ljuda när matchtiden startar samt
vid matchens slut efter 15 minuter. En ljudsignal ska också ljuda var 60:e
sekund för att indikera spelarbyte.
3.4 Övriga
händelser. Klockan ska normalt få löpa fritt, och stoppas bara om:
• En
större skada uppstår
• Ett
större anläggningsproblem uppstår
Regel 4: Start av spel
Start av
spel – Generellt. När spelet ska startas upp så är målet att komma igång så
snabbt och säkert som möjligt. Spelet ska startas antingen genom:
•
Nedsläpp. Två spelare ställer upp mot varandra för ett nedsläpp vid mittpunkten
och där resterande spelare befinner sig bakom sin lag[1]kamrat. En klassisk
tekning alltså.
•
Uppstart. Matchledaren använder en ny puck som kastas/läggs i någon av planens
två dropprutor som ligger bakom de två målburarna.
4.1 Efter
Mål. När det blir mål ska laget som gjort målet omedelbart röra sig mot sitt
eget mål. Motståndarna får då en möjlighet att starta med pucken i dropprutan
bakom sitt eget mål.
4.2 Efter
målvaktsblockering. Om målvakten blockerar pucken blåser matchledaren i sin
visselpipa och kastar in en ny puck i dropprutan. Anfallande laget ska
omedelbart röra sig mot sitt eget mål och ge motståndarna en möjlighet att
starta med pucken genom uppstart från sin droppruta.
4.3 Efter
stopp för förseelse – När en spelare har fått tillsägelse på grund av en
förseelse som genom[1]förts (regelbrott) så ska matchledaren ge ej felande lag
pucken genom uppstart i sin droppruta för att starta spelet.
4.4 Pucken
utanför banan – Om pucken skjuts utanför banan ska matchledaren blåsa av och ge
laget som inte sköt ut den puckinnehav genom uppstart från sin dropp[1]ruta. Om
pucken tar i skyddsnätet och studsar in på banan igen så fortgår spelet. Om
pucken skjuts in på en annan spelplan så sätter matchledaren igång spelet igen
med en ny puck. Matchledaren på den andra planen plockar upp den inkomna pucken
och spelet stoppas inte på någon av planerna.
4.5 Efter
spelarbyten – När ett spelarbyte har genomförts så ska matchledaren genomföra
ett nedsläpp på mitten av banan. Alla spelare ska befinna sig på sin
plan[1]halva när nedsläpp sker. Alla planer startar igång spelet samtidigt.
4.6 Övriga
stopp – Om spelet skulle stoppas av någon anledning som inte nämns ovan så ska
match[1]ledaren genomföra ett nedsläpp på mitten av banan.
Regel 5: Fysisk kontakt
5.1
Tillåten fysisk kontakt – En spelare får använda sin klubba för att spela
pucken och erövra puckinnehav. Fysisk kontakt kan uppstå mellan spelare och är
okej så länge inte kontakten är av en karaktär som beskrivs under 5.2.
5.2
Otillåten fysisk kontakt – En otillåten fysisk kontakt är en kontakt som
uppstår när en spelare:
• Hoppar
mot en spelare
• Knuffar
en spelare
• Slår
eller försöka slå en spelare med klubban eller händerna
• Fäller
eller försöka fälla en spelare med klubban eller kroppen
• Tacklar
en spelare mot sargen
• Håller
fast en spelare
• Spelar
på ett farligt sätt
• Hindra
en motspelares förflyttning när denne inte har pucken
Regel 6: Otillåtet spel och olämpligt uppträdande
En spelare
som använder sig av otillåten fysisk kontakt, spelar på ett farligt eller
oaktsamt sätt eller genom uppträdande och språkbruk inte efter lever fair play
och respekt ska ges en tillsägelse direkt i anslutning till att förseelsen
skett. Förfördelad spelare tilldelas ett straffslag som genomförs genom
jaktstraff. *Jaktstraff – Straffläggaren står med pucken på mittpunkten och
resterande spelare står bred[1]vid målet bakom. Vid signal från matchledaren så
startar straffläggaren sitt straffslag och spelarna bakom får börja åka. Missas
straffen så fortgår spelet. Blir det mål på straffen så spelar försvarande lag
igång spelet genom uppstart från sin droppruta. Matchledaren är den som avgör
huruvida spelaren inte följer reglerna och ansvarar för att ta bort spelare
från matchen som upprepade gånger spelar ovårdat på något sätt.
Regel 7: Mål
7.1 Mål –
Matchledaren ska döma mål om en spelare – med sin klubba – spelat pucken över
den uppritade mållinjen.
7.2 Ej
mål. Ett mål kan inte godkännas om:
• Spelaren
använder klubban över axelhöjd.
• Spelaren
påverkar eller kör på målvakten.
• Spelaren
medvetet använder något annat än sin klubba för att göra mål.
• Målburen
är flyttad ur läge.
Mer
information om spelformen finns här:
Spelformer_Ramverk.indd
(hemmaplansmodellen.se)